För Dig som har planer på en MC-tripp till Alperna, Italien eller Frankrike kan biltåg, "Autozug" från Hamburg vara ett bra alternativ till 2-300 mil på motorvägar. Flera av Boxviks medlemmar har rest med tåg både ut och hem. Här kommer det lite tips.

Resplan, bokning och biljetter

Resmål Ventimiglia på Italienska Rivieran. Redan i mars gick jag in på tyska järnvägens hemsida http://www.autozug.de och bokade en avgång med lägsta pris för MC och person i liggvagn Hamburg-Verona. Bokning kunde ske direkt på hemsidan, liksom betalning med kontokort. Totalkostnad för tur-och returresa ca SEK4000. Förutom kartor och turistbroschyrer gav nätet bra hjälp med vägval och körtid för sträckan Verona - Rivieran. Gå in på http://web.de och klicka på Routenplanung

Efter ett par dagar kom bokningsbekräftelse och besked att man belastar kontokortet med DM200 när biljetterna postas till mig och resterande en kort tid innan avresa. Biljetterna kom komplett ca 10 dagar efter bokning, tillsammans med kartskiss hur man hittar Hamburg Altona Hauptbahnhof och stationen i Verona.

Via Internet bokade jag även färja http://www.stenaline.se Göteborg-Kiel.

Etapp 1 Göteborg-Hamburg

Färjan avgår 20.00 och ombordkörning och surrning gick snabbt och enkelt. Ta gärna med egna spännband för MC:n, då Stenalines snören är både smutsiga och klena. Ankomst Kiel nästa dags morgon 0900. Då incheckning för tåget skulle ske först 1600 blev det en mycket trevlig MC-tur genom "Holsteinische Schweiz" på kurviga vägar genom ett vackert landskap med massor av insjöar, halmtakshus, alléer och Gasthaus överallt. Väg 432 och 433 leder nästan rätt på Altona. Skyltar visar på incheckning för Autozug. Till min förvåning kör man sen rätt in på perrongen bland vanliga resenärer.

Medan en grupp på ca 15 MC väntade på ombordkörning uppstod som vanligt trevliga samtal om färdmål och annat. Den här gången på lite blandning av tyska, engelska och "skandinaviska".

Mortorcyklarna ställs i bredd två och två på tåget. De utan centralstöd på höger sida i färdriktningen. Köra ombord fick man göra själv. Det var lågt i tak så behåll hjälmen på, hakan på styret och fötterna släpande. Själva fastsurrningen utfördes av banpersonal med imponerande noggrannhet och godkändes därefter av överordnad arbetsledare. Låsbara packväskor kan lämnas kvar.

Autozug Hamburg- Verona

Till fots letar man sen upp biljettens vagns-och sittplatsnummer.I varje vagn finns en konduktör och serviceman, som välkomnar och visar tillrätta. Vagnarna är genomgående fräscha. Som liggvagns-resenär placeras man max 4 personer i en kupé med god sittkomfort och av ungefär samma standard som SJ:s bättre. Vilka medresenärer man får i kupén blir en överraskning. Chansen till trevliga bekantskaper finns.Under sätet ligger ett långbord som fälls upp på kupégolvet och snart beställs öl och vin av konduktören och snacket är igång.

I tåget finns en restaurangvagn med stort menyurval, bordsbetjäning och efter svenska förhållanden hyggliga priser.

Framåt kvällen assisterar konduktören med att förvandla inredningen till sovkupé. 2 underslafer och 2 överslafer uppstår. Påslakan, filt och kudde finns till varje slaf. Tvättrum och toalett står till forfogande i varje vagn.

Själva sängåendeproceduren bland främmande människor gick utan problem. Kupéns herrar stod i korridoren en stund med godnattgroggen i handen medan damerna kröp under filten. Lyckan var att alla i kupén gillade frisk luft. Fönstret fick vara öppet hela natten!

Tåget skramlade genom Tyskland under natten och man sov faktiskt en hel del. På morgonen, strax innan tunneln genom Brenner, kom konduktören med morgonkaffe, frallor och marmelad, ingående i biljettpriset. Utanför ett underbart alplandskap.

I Bolzano stannade tåget för att släppa av en första grupp bil-och MC-åkare. Dolomiterna hägrade och alla såg pigga och glada ut. Någon timma senare anlände tåget till Verona. Lossa surrningarna fick man göra själv och sen köra av med samma teknik som på.

Och så önskade man "gute Reise" till dom andra MC-åkarna. Några styrde mot Venedig, några mot Gardasjön, ett par mot Toscana. För mig 40 mil motorväg via Genua mot Ventimiglia och årets första bad i havet. Men det är en annan historia.


karta "lånad" från DBAutozug hemsida: www.autozug.de